یادگیری زبان رسانه ها

یادگیری زبان رسانه ها
برای درک ساز و کار تجارت ، شما باید با زبان تجارت آشنا باشید. این مطلب در مورد تبلیغات نیز صدق میکند. وقتی با واژگان رسانه های تبلیغاتی آشنایی داشته باشید، به خوبی فرآیند و عملکرد رسانههای انبوه را در مبارزۀ تبلیغاتیتان درک خواهید کرد.
آگاهی از واژگان ، دامنهای فراتر از این دارد. با آگاهی از واژگان و نظریه های رسانه های تبلیغی میتوانید ایده های خود و قوانین را با هم هماهنگ کنید. همچنین میتوانید اجزای یک مبارزۀ تبلیغاتی را با هم به تناسب انتخاب کنید و به عنوان یک شریک آگاه و تأثیر گذار در فرآیند توسعۀ مبارزۀ تبلیغاتی به خوبی پذیرفته شوید.
واژگان مورد استفاده در رسانه های تبلیغاتی سخت یا پیچیده نیست. هیچکس سعی نکرده است برای توضیح نحوۀ کارکرد رسانه ها، واژگان پیچیدهای را ابداع کند. در واقع واژگان خود به همراه صنعت ، توسعه یافتهاند. بنابراین بسیاری از واژگان از نظر نحوۀ تعریف و کاربرد معقول بنظر میرسند. اما در عین حال هیچکس هم دوست ندارد که در وسط بحث، کلام را متوقف کرده و معنای واژهای را برای شما توضیح دهد.
همه تصور میکنند که شما به معانی واژه ها آگاهی دارید. شما باید معانی واژگان موجوددر زمینۀ رسانه ها را مثل معنای واژه هایی همچون راست، چپ، بالا و پائین بدانید. شما وقت آن را نخواهید داشت که در وسط بحث کلام را متوقف و معنای واژهها را از جایی پیدا کنید. اعمال و افکار در تبلیغات به سرعت منتقل میشوند. بنابراین دانستن واژگان باید برای شما یک توانایی ثانویه محسوب شود.
در این قسمت، یک زبان ساده و صریح ، متشکل از واژگان اصلی توضیح داده میشود که در برنام هریزی رسانه های تبلیغاتی هم معمولاَ از آن استفاده میشود. میتوانیم با واژۀ «رسانه ها» (media) کار خود را اغاز کنیم.
رسانه ها امکان انتقال پیام تبلیغاتی را برای ما فراهم میکنند. واژۀ Media جمع است و مفرد آن Medium میباشد. واژۀ جمع دیگر آن Mediums است که در مورد افراد غیبگو استفاده میشود و به طور معمول در تبلیغات از آن استفاده نمیکنند. یک رسانه (همچون یک مجله ، یک شبکۀ تلویزیونی، یک ایستگاه رادیویی یا یک روزنامه) را وسیلۀ انتقال پیام (Media vehicle) مینامند.
اجزای رسانهای تشکیل دهندۀ یک تبلیغ همان واحدهای تبلیغاتی[1] هستند. برای مثال اگر رسانۀ مورد نظر شما مجلات است، وسیلۀ انتقال پیام شما میتواند «مجلۀ خانواده» باشد . در نتیجه واحد تبلیغاتی شما ممکن است شامل یک تمام صفحۀ کاملاَ رنگی باشد.
[1] - Advertising unit