Logo
نوشته های من
بلاگ

تونل زمان

بلاگ

ولاگ چیست و ولاگر کیست؟

ولاگ چیست و ولاگر کیست؟

ولاگ (Vlog) یا ویدیوبلاگ (Video Blog) یک بلاگ کوتاه برای وبلاگه که از ویدیو به عنوان محتوای اولیه استفاده می‌شه. ولاگر (Vlogger) هم به کسی گفته می‌شه که ویدیوبلاگ می‌سازه. احتمالا هنوز کامل متوجه این مفهوم نشده باشین. چندتا از ویژگی‌های این نوع محتواها رو «فرداد جهان‌بخش» به خوبی توضیح داده و منم با کمی دخل و تصرف واستون بازنویسی کردم که قضیه بهتر براتون جا بیفته:

  1. حرف‌هایی که در ولاگ/بلاگ گفته می‌شه معمولا غیررسمی هستن. منظور از غیررسمی بودن، غیرمعتبر بودن نیست. منظور اینه که یه نوشتۀ بلاگ نسبت به یه مقالۀ علمی لحن غیررسمی‌تر و صمیمی‌تری داره و می‌تونه در مورد چیزهایی بگه که شاید در فضای مقالۀ علمی نگنجه. با همین نسبت یه ولاگ می‌تونه در مورد چیزهایی باشه که یه برنامۀ تلویزیونی هیچوقت جایگاهی براش نداشته.
  2. ممکنه حوزه‌هایی که یه ولاگر/بلاگر در موردشون محتوا تولید می‌کنه بیش‌از حد گسترده و نامربوط به موضوع‌های دیگه‌اش باشه، واسه همین هم در انتخاب موضوع برای تولید ولاگ دستتون بازه.
  3.  در فضای ولاگ/بلاگ تعامل تولیدکننده‌های محتوا با بیننده‌ها/خواننده‌ها به راحتی انجام می‌شه. سیستم نظردهی یکی از بنیان‌های اصلی این نوع محتواست.

به‌طور کلی برای تولید این جنس محتوا یه قانون وجود داره اونم اینکه هیچ قانونی وجود نداره! ? یه سنگِ تراش نخورده داریم به علاوۀ میخ و چکش! هرکاری بخواییم می‌تونیم روی سنگ انجام بدیم. برای همین می‌تونیم یه ولاگ منحصربه‌فرد بسازیم که فقط متعلق به خودمون هست. یکی از جاذبه‌های این حوزه مخاطب‌هاش هستن. مخاطب‌های ولاگ/بلاگ انسان‌هایی هستن که شاید به سختی بتونیم در شبکه‌های اجتماعی یا خیابون پیداشون کنیم.

در دنیا، روزبه‌روز کسب‌وکارهای بیشتری اقدام به ساخت ولاگ می‌کنن. یکی از محبوب‌ترین ولاگ‌ها در دنیای بازاریابی، ولاگ‌های DailyVee هست که توسط Gary Vaynerchuk ساخته می‌شه. گری در قسمت‌های متفاوتِ DailyVee، تمام کارهایی که روزانه تو محل کارش انجام می‌ده رو منتشر می‌کنه. Jon Olsson یکی از ورزشکارهای شرکت نوشابۀ انرژی‌زا ردبوله، جان اسکی‌بازیه که دو ساله ولاگ درست می‌کنه. Nico Rosberg هم برندۀ مسابقات فرمول وانه، الان دیگه بازنشسته شده و زده تو کار تولید ولاگ. اتفاقا Casey Neistat هم ولاگره.

مفهوم ولاگ و ولاگر تو دنیا خیلی جا افتاده‌تر از ایرانه. افراد مشهور یوتیوب سال‌هاست که اتفاقات روزمرۀ خودشون رو در قالب ویدیو ضبط و منتشر می‌کنن و در حوزۀ تولید محتوای جذاب با موضوعات مورد پسند در این کار خِبره شدن. ساخت ولاگ انقدر طرفدار پیدا کرده که شرکت‌های مختلفی مثل Maker Studios به وجود اومدن و با ولاگرها طرف قرارداد شدن.

ولاگ‌ها ابزاری بسیار قدرتمند برای اشتراک‌گذاری اتفاقات روزمرۀ شما با دنبال‌کننده‌هاتون هستن. روشی بسیار راحت برای برقراری ارتباط تعاملی بیشتر و اثرگذارتر.

ولاگ VS بلاگ

نمودارهایی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنین از گوگل‌ترند استخراح شده و بیان‌گره محبوبیت دو مفهوم بلاگ و ولاگ در طول زمان رو نشون می‌ده.

گرایش کلمات از 11 دی 1382 تا 11 دی 1392

همون‌طوری که در نمودارهای بالا مشاهده می‌کنین مفهوم ولاگ تقریبا داره محبوب‌ترین روزهاش رو پشت سر می‌ذاره و از طرفی معلومه که هنوز این مفهوم تازه است، چون به تازگی رشد کرده؛ بنابراین احتمالا مدت‌ها محبوب باقی بمونه.

فرداد جهان‌بخش

راستی این رو یادم رفت بگم که فرداد جهان‌بخش یه ولاگره متولد 1373 هست که به تازگی شروع به فعالیت کرده و سال 1395 از دانشگاه صنعتی ارومیه، با مدرک لیانس مهندسی صنایع فارغ‌التحصیل شده. فرداد خودش رو یه بازاریاب محتوا می‌دونه که عاشق کسب‌وکارها و استارتاپ‌هاست. ولاگ‌های فرداد رو تو آپاراتش می‌تونین ببینین. به گفتۀ خودش اوقات فراغتش رو با کتاب خوندن، موسیقی نواختن، فیلم دیدن، ورزش کردن و البته انجام بازی‌های ویدیویی می‌گذرونه.

پرفسور مجید سمیعی

«پرفسور مجید سمیعی» پزشک و جراح مغز و اعصاب ایرانی، زادۀ ۲۹خردادماه سال۱۳۱۶ در تهران است. او درحال حاضر ریاست بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر(International Neuroscience Institute) در آلمان رو بر عهده داره که خود پرفسور بنیان‌گذارش بوده‌است. وی در زمینهٔ تورم مغز و ترمیم و بازسازی جراحی دستگاه عصبی محیطی مطالعات مهمی انجام داده و بیشترین اعمال جراحی روی تومورهای موسوم به «نورینوم آکوستیک» را داشته‌است.
پرفسور سمیعی تو بحث ولاگ زیاد فعالیت نمی‌کنه اما جنس ویدیوهایی که تا به حال در فیسبوک و یوتیوبش به اشتراک گذاشته از جنس برشی از زندگی روزمره هست.

 کوهیار گودرزی

«کوهیار گودرزی» در 15 اردیبهشت 1365 در اصفهان چشم به جهان گشود. او یک وبلاگ‌نویس، روزنامه‌نگار، ولاگر و دانشجوی سابق رشتهٔ مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریفه که درحال حاضر در واشینگتن زندگی می‌کنه. کوهیار از پارسال (سال 1395) شروع به ساخت ولاگ کرد. تقریبا کوهیار رو می‌شه جز اولین ولاگرهای ایرانی یا به قولی «پدر ولاگ ایران» دونست. ?
به گفتۀ خودش قصد داشته که ولاگ رو به عنوان وصف حال و کمک برای مدیوم ارتباطی در ایران توسعه بده اما شرایط سخت زندگیش اجازۀ این کار رو بهش نداده. دراین‌خصوص در ولاگ دومش توی چارت به صورت مفصل توضیح داده. کوهیار ولاگ‌هاش رو با اسم «کوهلاگ» به معنی کوهیار + ولاگ منتشر می‌کنه که اونارو می‌تونین تو کانال تلگرام و یوتیوبش ببینین. توصیه کوهیار به جوونا اینه که «دنیا رو از بیرون خودتون و از زاویۀ دید دیگران ببینین. فهمیدن آدم‌ها کمک می‌کنه به سادگی قضاوت‌شون نکنیم.»

میرامید رضوی

«میرامید رضوی» ولاگر ایرانی، ساکن تهرانه که به ساختن ولاگ علاقه داره. ولاگ‌های میرامید که معمولا تصاویر کات خورده همراه با موزیک هست رو می‌تونین تو یوتیوبش ببینین. او فعالیتش رو از ۱۶اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ شروع کرده، ویدئوهای او با گذشت یک‌سال از فعالیتش با استقبال بسیار زیادی از مخاطبین سراسر جهان روبرو شده است. او و برادرش (میرتوحید رضوی) بنیانگذاران اولین سایت تخصصی انیمیشن سه‌بعدی به اسم پویانما هستن. همچنین با استفاده از هشتگ «MirOmid» می‌تونین باهاش در ارتباط باشین.

آناهیتا اکبری

«‏آناهیتا اکبری» هم یک ولاگر ساکن آلمانه که فعالیتش رو بالای یک سال هست شروع کرده و از هرچیزی که به نظرش جالب بیاد ویدیو درست می‌کنه و تو یوتیوبش منتشر می‌کنه. او در یوتیوبش ۲۳هزار دنبال‌کننده داره و تا امروز ۸۵تا ویدیو تو آرشیوش داره. محتوای ویدیوها اغلب آموزشی و معمولاً هم زیبایی-آرایشی هست ولی خودش عقیده داره که تو این مدت به فرایند ساختن و تولید ویدیوها و ولاگ‌ها بیشتر علاقه‌مند شده تا صرفاً موضوع آرایش و زیبایی.حفظ کپی‌رایت ویدیوهای تولیدشده توسط آناهیتا واسش خیلی مهمه، انقد مهم هستی که تو بایو یوتیوبش نوشته «هرگونه دانلود و تکثیر ویدئوهای این صفحه بدون هماهنگی غیرقانونی و پیگیری خواهد شد.»

آناهیتا می‌گه: «همیشه احساس می‌کردم اونجایی که باید باشم نیستم، اون توقعی که از خودم داشتم رو نمی‌تونستم برآورده کنم. بالاخره دلم رو زدم به دریا و تصمیم گرفتم که یک کاری رو شروع کنم. با یکی از فعالیت‌های خیلی قدیمی و بسیار مورد علاقه‌ام یعنی همون زیبایی شروع کردم. اولین ویدیو رو که در مورد پاک کردن رنگ مو بود با وجود حداقل امکانات ساختم و از یوتیوب به عنوان یکی از ابزارهایی که همیشه به خود من خیلی کمک کرده بود استفاده کردم و به معرض تماشا گذاشتم. فکرش رو هم نمی‌کردم کسانی باشن که انقدر به این‌گونه اطلاع‌رسانی به زبان فارسی علاقه داشته باشن. همین استقبال باعث شد که من این مسیر رو ادامه بدم. این روزها ویدیوهای من از سراسر دنیا تماشاگر دارن و من این افتخار رو دارم که هر هفته با ایده‌ای نو و ویدیویی جدید در کنار شما باشم. مرسی از همه شما که کنار من هستین.»

نگین میرصالحی

نگین متولد 11 آبان 1367 در آمستردام هلند است. پدر و مادر نگین قبل از تولدش به آمستردام مهاجرت کردند. نگین دارای مدرک کارشناسی ارشد بازاریابی است. در سال 2012 اولین‌بار بلاگش را با موضوع مد و زیبایی شروع کرد. پس از 3سال تعداد دنبال‌کننده‌هایش در اینستاگرام به 2میلیون نفر رسید؛ هم‌اکنون او در اینستاگرامش بیش‌از 4میلیون دنبال‌کننده و در یوتیوبش بیش‌از 214هزار دنبال‌کننده داره!
نگین سایتی هم داره که تو اون سفرها و لباس‌هایی که می‌پوشه رو برای دنبال‌کننده‌هاش به اشتراک می‌ذاره. نگین تا به حال برای برندهای گوچی، کارتیر و دولچه‌اندگابانا و … تبلیغ کرده است.

محتوای ویدیویی مناسب و خلاق، با داشتن یه ارزش ذاتیِ مناسب با مخاطب تعامل ایجاد خواهد کرد. بنابراین ولاگی تولید کنین که دنبال‌کنندگان شما رو واقعا به وجد بیاره. اگه قرار باشه شما ولاگ درست کنین، تو چه حوزه‌ای وارد می‌شین؟

برگرفنه شده از : nima.today

نظر خود را بنویسید